středa 28. května 2008

Dívka z východu?

Motto: "Tereza nemůže večer přijít, je v Česku." "A kdy se z toho... Rumunska vrátí?" (odpověď jedné Francouzky, doktorandky v oblasti biologie)

Francie je rádoby velmoc na západě Evropy. Francouzi někdy z legrace říkají, že Afrika začíná u Pyrenejí. Vždycky dodávám, že Asie za Německem.

Češi jsou na výraz "z východu" alergičtí. Nedávná studie předsudků vyzkoumala, že slovo východ pro nás má jednoznačně negativní konotaci. Pokud to máte stejně, jakmile začne Francouz mluvit o vaší rodné zemi, zacpěte si preventivně uši.

Pokud totiž za Německem nezačíná Asie, jsou tam často lvi. Jinými slovy, podivná změť podivných zemí hovořících podivnými jazyky. Exotika. Prostě "pays de l est", východní země.

Jednou z těch zemí je Československo. Ještě v roce 2006 byla prefektura v Grenoblu přesvědčená, že i když se označuju v žádosti o pobytovou kartu jako Češka, ve skutečnosti jsem správně francouzsky Čechoslovačka, a tak také tedy stálo v mé kartě.

A kde že to Československo leží? Kdesi mezi Tureckem a Německem. Když jsem se zeptala prvního ročníku studentů češtiny na univerzitě, vypadlo z nich kde co. Hraničíme prý s Tureckem. Ne??? Tak s Belgií? Neee???? S Maďarskem? Inu, to už bych jim měla prominout. V roce 2006 zaznělo na F2, což je jako naše ČT1, v hlavní zpravodajské relaci, že jsou záplavy na hranici Česka a Maďarska.

Občas na to jdu jinak. Když se mě lidi ptají, odkud pochází ten můj roztomilý přízvuk činící mojí francouzštinu roztomile nesrozumitelnou, říkám, že z Prahy. Praha? A, to je přece hlavní město Moldávie! Nebo tak to alespoň odhadl jeden hoch, kterému můj roztomilý přízvuk připadal tak neodolatelný, že chtěl Moldavanku sbalit. Šel na to špatně. Nutno uznat, že Praha v Moldávii příliš často neskončí. Častěji ji najdete v Maďarsku, na Slovensku nebo v Chorvatsku.

Někdy jí nenajdete, ať děláte, co děláte. Tedy pokud nemáte štěstí, že vedle vás v internetové kavárně sedí dívka z východu. Jednou se mi stalo, že dva hoši sedící u počítače vedle mě se rozhodli naší matičku stověžatou navštívit: pojedeme do Prahy, řekli si. Ale kde to proboha je? A tak začali hledat: zkus Bulharsko! Sofie... tak zkus Chorvatsko!...

A jak to dopadne, když k nám tedy konečně dojedou? "Lidé jsou tam sice chudí, ale jsou velmi milí", stálo v jednom článku týkajícím se České republiky v místních novinách.

Nedá se nic dělat. Jsem dívka z východu, chudá, ale milá. Jestli vám to označení vadí, říkejte si, že jste z východu, chudí a milí jako Rakušané...

Žádné komentáře: