čtvrtek 19. června 2008

Dívka z východu na divokém východě

Kapitola úvodní: P.I.V.O.

Dneska jsem dorazila do Rokycan, svého rodného města. Po šestnácti hodinách strávených v autobuse Eurolines do Plzně, a pak půlhodince v pravidelné lince do mého rodného města. Bylo horko, poledne...došla jsem domů, otevřela jsem lednici a vyndala vychlazený Gambrinus, kterým jsou místní obyvatelé odkojeni, jelikož se jedná o lokální značku. Alkoholička? Ne, jenom Češka...

Češi jsou prvním konzumentem piva na světě a jsou na to hrdí. Nevím, zda je být na co hrdý, ale pivo je skutečně vynikající. A součást každodenního života. Pro ilustraci: jeden z nejoblíbenějších českých seriálů pro děti se jmenuje Maxipes Fík. Je to o holčičce, která dostane štěňátko. Štěňátko ale nepřestává růst a růst, až je z něj maxipes. Naštěstí pak pohádkový pejsek vypije celý sud piva a růst se tím zastaví. A to je konec pohádky, milé děti.

Až po několika letech ve Francii mi začalo připadat divné, když jsem čekala na vlak v sedm ráno na nádraží a kolem mě postávali chlápci jedoucí do práce, v ruce lahváče...můj děda snídal pivo vždcky. Říkal: dej mi pokoj s čajem, to ti udělá v břiše mydlinky! Umřel v úctyhodném věku na rakovinu. Jako většina evropské populace.

"Můj manžel je abstinent...", začíná jeden text, který pravidelně čtu se studenty. Jen oni se ale mohou podivit, jak je možné, že zmíněný manžel o pár řádků níž prohlašuje, že jde na pivo. Je přeci abstinent? Ale jo, nepije přece kořalku a možná ani víno...pivo je považováno často za pití, ne za alkohol. Jako voda. A pít vodu je pro mnoho českých mužů ještě zvykem velice podivným. Jednak je to v hospodě dražší. A kromě toho voda je dobrá akorát tak pro žáby a nezažene žízeň. A v neposlední řadě je to věc prestiže: pamatuju si, jak se nejeden můj kamarád v hospodě skoro ospravedlňoval před číšníkem, že si dá jenom kolu...

Konzumace piva je nepochybně dána i pivními tábory. Pivní tábor organizují pivovary pro zdatné pivaře, aby si zvýšili svou výdrž. Nabízí v něm různé aktivity, které jsou nějak spojené s pitím piva, jako třeba běhání s plnou basou...

Přijela jsem do Čech také proto, že moje maminka je v nemocnici na operaci kyčle. Odpoledne jsem se za ní byla podívat, a ona mě požádala, abych jí došla do ledničky pacientů pro tvaroh. Otevřela jsem ledničku, a co nevidím: pivo. Pivo je nejen skvělé na zahnání žízně, ale jak vidíte, i lék.

Žádné komentáře: